Raport privind acordarea serviciilor de asistenta sociala pentru anul scolar 2022 –2023 de catre Fundatia ,,Consortiul pentru Dezvoltare Locala Mioveni” – in cadrul Centrului de zi ,,Sanse Egale”
Fundatia ,,Consortiul pentru Dezvoltare Locala” Mioveni – furnizor de servicii sociale, acreditat la data de 10.04.2014, conform Certificatului de acreditare seria AF, nr. 000204, situat in Mioveni –Arges, Str. Stadionului, Bl. F6, Sc.B, Ap. 4, furnizeaza servicii sociale in cadrul serviciului social ,,Centrul de zi – Sanse Egale”, care isi are sediul in Mioveni –Arges, Str. Fratii Golesti, Bl. T6, Sc. D, Ap. 3, parter.
In cadrul ,,Centrului de zi –Sanse Egale”, in perioada 03.10.2022 – iunie 2023 au fost inscrisi un numar de 16 de copii proveniti de la Scoala Gimnaziala ,,Liviu Rebreanu” Mioveni si Liceul Teoretic ,,Iulia Zamfirescu” Mioveni. Copiii au format doua grupe, astfel: grupa I – 8 elevi (4 elevi cls. I-a si 4 elevi cls. III-a) si grupa II – 8 elevi (3 elevi cls. I-a, 2 elevi cls. II-a si 3 elevi cls. IV-a).
Serviciile oferite de Centrul de zi au constat in preluarea copiilor beneficiari dupa programul scolar in intervalul orar 11.45, respectiv 12.45, cand li s-a oferit masa de pranz. Zilnic, s-au efectuat temele si exercitii suplimentare cu copii, au fost consiliati, s-a discutat cu ei, au fost antrenati in jocuri de catre personalul specializat, etc. Sub supravegherea cadrelor didactice copiii au invatat sa-si scrie temele, sa se destainuiasca si sa discute deschis despre orice subiect interesant si important pentru fiecare dintre ei, sa se joace si sa respecte regulile, sa manance frumos si sa se conformeze cerintelor grupului din care fac parte. Programul zilnic de functionare al Centrului de zi se incheia la ora 15.00 cand copiii erau transportati catre casa cu microbuzul Fundatiei, sub supravegherea cadrelor didactice ale Centrului.
Copiii inscrisi au provenit din familii dezorganizate, familii monoparentale, familii numeroase, familii consumatoare de alcool, familii violente, familii cu venituri reduse/insuficiente/ venituri de pana la 1000 ron/luna/membru (ulterior, plafonul s-a marit la 1200 ron/luna/membru, conform Hotararii nr. 5/22.12.2022) sau fara venituri, copii cu rezultate scolare slabe, copii care au un parinte sau ambii cu handicap.
Din copiii inscrisi 7 elevi au frecventat activitatile Centrului de zi si in anul scolar anterior, ceilalti 9 copii fiind cazuri noi.
De copiii Centrului de zi s-au ocupat doua cadre didactice care i-au supravegheat si i-au sprijinit la efectuarea temelor si la alte activitati. De asemenea, in cadrul serviciului au mai activat: un psiholog, un medic, un asistent social, un contabil, un sofer si o persoana responsabila cu curatenia. Activitatile s-au desfasurat in salile amenajate corespunzator la sediul Centrului.
In cadrul Centrului de zi au fost acordate servicii social- educationale care au avut drept scop oferirea suportului social si educativ necesar copiilor aflati in situatie de abandon scolar. Au fost oferite servicii tip – educare, socializare si petrecere a timpului liber, consiliere psihologica/sociala, informare, aceste servicii incluzand urmatoarele activitati:
– efectuarea temelor scolare – copiii au fost ajutati sa si efectueze temele, de luni pana vineri sub indrumarea celor doua cadre didactice ale Centrului;
– activitati instructiv –educative – dupa efectuarea temelor copiii au fost antrenati in diferite activitati, precum: desen, muzica, lectura, jocuri, concursuri gen ,,Cine stie, castiga”, recreere in parc, vizita la muzeu, excursie, etc.
– consiliere privind relatiile familiale – asistentul social, cadrele didactice, psihologul si medicul au organizat intalniri cu parintii copiilor cu care au purtat discutii referitoare la problemele cu care se confrunta si au cautat solutii pentru rezolvarea acestora;
– consilierea psihologica a copiilor –beneficiari – psihologul a organizat activitati de consiliere de grup si individuala, dupa caz pentru copiii –beneficiari axandu-se in principal pe: • dezvoltarea competentelor- abilitatilor privind autocunoasterea- Imaginea de sine si Increderea in sine; • dezvoltarea competentelor cognitive si de comunicare; • dezvoltarea competentelor sociale interpersonale – Relationare sociala si Rezolvare de probleme sociale si intrapersonale – Autocontrol comportamental prin dobandirea abilitatilor de reglare emotionala; • dezvoltarea competentelor emotionale – Trairea si exprimarea emotiilor, Intelegerea si recunoasterea emotiilor, Reglarea emotionala.
La consilierea de grup au fost abordate teme, precum: Evaluare psiho-cognitiva initiala; Autocunoastere; Emotiile din viata noastra; Modalitati de gestionare a emotiilor; Relatiile dintre noi si comunicarea; Fenomenul Bullying; Fenomenul Bullying si cyberbulling; Stil de viata sanatos; Managementul invatarii- planificarea invatarii; Siguranta pe internet.
– educatie sanitara – medicul Centrului a organizat activitati cu caracter educativ sanitar, au fost abordate subiecte privind alimentatia sanatoasa, pastrarea igienei personale, program de viata sanatos, beneficiul educatiei fizice si al sportului pentru sanatatea organismului, s-au efectuat vizite in timpul orelor de curs pentru observarea pozitiei corecte in banca si corectarea pozitiilor vicioase, s-au efectuat vizitele medicale obligatorii inaintea inceperii activitatilor extra-scolare, la inceputul fiecarui modul. La sedintele cu parintii acestia au fost informati privind microclimatul elevului, alimentatia corecta, regimul de viata zilnic al elevului, pozitia corecta la birou cand fac lectiile.
– distribuirea rechizitelor – copiii au primit rechizite necesare procesului instructiv –educativ pentru a se putea prezenta la scoala fara a fi complexati de lipsa acestora;
– oferirea hranei pentru pranz – zilnic, copiilor selectati li s-a oferit o masa calda la sediul Cantinei Sociale care sa completeze necesarul de calorii si sa mareasca rezistenta copiilor pana ce acestia ajung acasa,
– evaluarea si monitorizarea activitatii – au fost distribuite chestionare de evaluare pentru a determina gradul de acoperire a necesitatilor si pentru a perfectiona calitatea serviciilor in functie de cerinte si necesitati.
La inceputul anului scolar au fost selectati elevii care urmau sa faca parte din Centrul de zi, s-au intocmit dosare pentru fiecare copil, dosare ce cuprind: copii CI/BI ale parintilor si copiilor din familie care au peste 14 ani, copii ale certificatelor de nastere pentru copii beneficiari si copii din familie care sunt mai mici de 14 ani, documente privind venitul familiei, documente privind starea de sanatate, Ancheta sociala, Chestionar pentru evaluarea initiala a nevoilor elevului, Program personalizat de interventie, Fisa de evaluare complexa a beneficiarului de varsta scolara, Program educational individualizat, Contractul pentru acordarea serviciilor. S-a colaborat cu Serviciul public de asistenta sociala al Primariei Mioveni pentru intocmirea Planurilor de servicii pentru copii.
In lunile octombrie 2022 si respectiv ianuarie 2023 au avut loc sedinte cu parintii copiilor beneficiari in care acestia au fost informati despre activitatile ce se vor desfasura in cadrul Centrului, au fost informati despre prevederile Regulamentului de organizare si functionare a serviciului, despre prevederile Manualului de proceduri, despre Carta drepturilor beneficiarilor, despre Codul etic. In urma sedintelor au fost intocmite procese verbale care au fost incluse in Registrul de evidenta privind informarea beneficiarilor Centrului de zi.
De asemenea, tot in lunile octombrie 2022 si ianuarie 2023 au avut loc sedinte de informare/instruire a personalului unde au fost abordate aspecte privind organizarea activitatilor, modul de lucru cu grupele de copii, programul de activitati, etc. Discutiile au fost consemnate in procese verbale care au fost incluse in Registrul de evidenta privind instruirea/informarea personalului Centrului de zi.
Copiii din Centru au fost evaluati pe parcursul anului scolar 2022-2023, la disciplinele matematica si comunicare, astfel: evaluarea initiala la inceputul anului scolar si alta evaluare in luna februarie 2023. Din rezultatele evaluarilor a reiesit ca unii copii au inregistrat progrese la invatatura, iar altii au ramas la acelasi nivel – cu aceleasi rezultate.
In luna ianuarie 2023 au fost aplicate Chestionare privind evaluarea satisfactiei beneficiarilor indirecti (parintii) fata de serviciile si activitatile Centrului de zi ,,Sanse Egale”. Din raspunsurile oferite de parinti reiese ca acestia sunt multumiti de serviciile oferite copiilor si de evolutia situatiei scolare a acestora.
Lunar au fost efectuate vizite la scoala si la domiciliul copiilor in urma carora au fost intocmite Rapoarte de vizita in care au fost mentionate modificari privind structura familiei, modificarile nevoilor elevului, progresele inregistrate, ajutorul acordat pana la acel moment si aprecierea modului de folosire a ajutorului.